Skip Navigation LinksEtusivu > Ajankohtaista > Lehdistötiedote: Taloyhtiöissä kaivataan selkokielistä tietoa putkiremontista
Kirjaudu sisään
54.161.22.187
Käyttäjätunnus
Salasana
20.4.2015

Taloyhtiöissä kaivataan selkokielistä tietoa putkiremontista

Kun omaan taloyhtiöön on tulossa putkiremontti, osakkaan päässä alkaa surista kysymyksiä: Mitä remontti tulee maksamaan? Joudunko muuttamaan pois? Mitä jos kaikki menee pieleen? Taloyhtiön hallituksen, isännöitsijän ja urakoitsijan tehtävänä on vastata osakkaiden kysymyksiin. Uutuuskirja Sata ja yksi kysymystä putkiremontista (Kiinteistöalan Kustannus Oy) auttaa antamaan vastaukset niin, että jokainen osakas ymmärtää ne.

Putkiremontti herättää kysymyksiä

Putkiremontti on yksi suurimmista, vaikeimmista ja kalleimmista taloyhtiön remonteista. Monissa taloyhtiöissä osakkaiden kiinnostus yhtiön asioihin herää viimeistään putkiremontin yhteydessä, sillä remontti vaikuttaa merkittävästi asumiskustannuksiin. Usein asukkaat joutuvat myös muuttamaan pois kodeistaan remontin ajaksi.

”Kun putkiremontti alkaa lähestyä, osakkaat ryhtyvät pohtimaan sen vaikutuksia. Osakkaita askarruttaa muun muassa se, miten putkiremontti toteutetaan, mitä se maksaa ja kuinka kauan se kestää”, kertoo Ville Perttilahti, joka työskentelee putkiremontti- ja täydennysrakentamisprojekteista vastaavana projektinjohtajana SKH-Isännöinti Oy:ssä.

Perttilahdelta ja Vahanen Oy:ssä projektipäällikkönä työskentelevältä Unni Holmilta on juuri ilmestynyt kirja, Sata ja yksi kysymystä putkiremontista (Kiinteistöalan Kustannus Oy).

Osakkaat kaipaavat selkeitä vastauksia

Putkiremontin aloittamisesta päätetään taloyhtiön yhtiökokouksessa. Perttilahden mukaan osakkaat suhtautuvat yleensä myönteisesti putkiremonttiin. ”Suurin osa ymmärtää, että putkiremonttia ei tehdä huvikseen, vaan tietyt oireet ja selvitykset ovat johtaneet siihen, että remonttia aletaan miettiä ja suunnitella.”

Vaikka remontin tarve tiedostettaisiin ja hyväksyttäisiin, osakkaiden mielessä alkaa pyöriä monia putkiremonttiin liittyviä kysymyksiä. Perttilahden mukaan osakkaat kaipaavat tietoa aivan yksinkertaisista asioista. ”Yksi pohtii sitä, saako hän hyvitystä aiemmin korjaamastaan kylpyhuoneesta, toinen sitä, voiko hän vaikuttaa laatta- ja kalustevalintoihin ja kolmas sitä, voiko hän jättää tavaransa asuntoon remontin ajaksi.”

Aina urakoitsijat eivät huomaa vastata osakkaiden kysymyksiin riittävän selkeästi. Esimerkiksi rakennusalan sanasto hämmentää osakasta. Koko korjaushanke vaiheineen voi tuntua vieraalta, eikä osakkailla yleensä ole aiempaa kokemusta putkiremonteista. Osakkailla voi olla suoranaisia väärinkäsityksiä esimerkiksi putkiremontin toteutustavasta ja kustannuksista.

Sata ja yksi kysymystä putkiremontista -oppaassa annetaan vastaukset yleisimpiin osakkaiden esittämiin kysymyksiin. ”Keräsimme kysymykset työssämme vuosien varrella ja valikoimme kirjaan niistä kaikkein tärkeimmät”, Perttilahti kertoo.

Viestintä avainasemassa putkiremontissa

Putkiremonteissa, kuten kaikissa taloyhtiön remonteissa, ammattitaitoinen viestintä on tärkeää. Osakkaat kaipaavat aktiivista, johdonmukaista ja selkeää viestintää. Jos viestinnässä hutiloidaan, tieto remontista ei kulje kaikille osakkaille. Huono viestintä herättää epäluuloja, jolloin remontista voi lähteä leviämään virheellistä tietoa.

Viestintä hoituu yleensä urakoitsijan, isännöinnin ja taloyhtiön hallituksen yhteisvoimin. Putkiremontista voidaan viestiä esimerkiksi jakamalla paperisia tiedotteita asuntoihin ja taloyhtiön ilmoitustauluille tai tiedottamalla asioista sähköpostilla tai taloyhtiön Facebook-sivuilla.

Perttilahden mukaan erityisen tärkeitä ovat osakkaiden infotilaisuudet sekä heille tehtävät kyselyt. ”Kun infotilaisuuksia järjestetään riittävästi, osakkaat ehtivät tottua ajatukseen tulevasta putkiremontista ja saada vastaukset kysymyksiinsä. Kyselyiden kautta osakkaat voivat taas ilmaista mielipiteensä remontista ja vaikuttaa sen lopputulokseen.”

Mukava ja helppo tapa jakaa tietoa ja tehdä remontista helpommin lähestyttävä on hankkia osakkaille Sata ja yksi kysymystä putkiremontista -opas. ”Oppaasta osakkaat saavat tarvitsemansa tiedot, eikä heidän tarvitse kysellä asioita esimerkiksi hallitukselta tai isännöitsijältä. Näin hallituksen ja isännöitsijän aikaa säästyy muihin remonttiin liittyviin tehtäviin”, Perttilahti kertoo. Oppaassa esitetyt kysymykset kysytään joka tapauksessa, joten mitä nopeammin osakkaat saavat niihin vastaukset, sitä parempi.


Sata ja yksi kysymystä putkiremontista ilmestyi 13.4.2015. Opas antaa selkeät ja ytimekkäät vastaukset mm. siihen, miksi putkiremontti tehdään, mitä putkiremontti maksaa, miten putkiremontti vaikuttaa asumiseen ja mitä lisätöitä taloyhtiön osakas voi putkiremontin yhteydessä teettää. Opas selkeyttää osakkaiden vaikeaksi kokemia asioita sekä poistaa putkiremonttiin liittyviä väärinkäsityksiä ja pelkoja. Oppaan ovat kirjoittaneet Ville Perttilahti ja Unni Holm, ja sen on kustantanut Kiinteistöalan Kustannus Oy.

Maksutavat Maksutavat