Skip Navigation LinksEtusivu > Kiinteistökulma > Menesty kiinteistönvälittäjänä: 5 vinkkiä asiakaspalveluun
Kirjaudu sisään
54.225.3.207
Käyttäjätunnus
Salasana

Menesty kiinteistönvälittäjänä: 5 vinkkiä asiakaspalveluun

Tyytyväiset asiakkaat tuovat kiinteistönvälittäjälle uusia toimeksiantoja, sillä ihmiset kertovat hyvistä kokemuksistaan eteenpäin. Asiakaspalvelutaidot eivät kuitenkaan tule kenellekään annettuna, vaan niitä pitää erikseen opetella. Tässä on viisi lyhyttä vinkkiä parempaan asiakaspalveluun.

Kiinteistönvälittäjän menestyvinkit

1. Kuuntele ja ymmärrä asiakasta.

Asuntokauppa on monelle yksi elämän suurimpia asioita. Osaa se pelottaa, osaa se innostaa. Kiinteistönvälittäjällä täytyy olla aikaa ja halua kuunnella asiakkaan toiveita ja pelkoja. Asiakkaat haluavat kotinsa myyjäksi välittäjän, joka on aidosti kiinnostunut heistä ja heidän kodistaan. Jos välittäjä ei herätä tarvittavaa luottamusta, voi toimeksianto jäädä saamatta.

2. Älä lupaa liikoja.

Suuri osa kiinteistönvälittäjille tulevista negatiivisista palautteista koskee välittäjän tekemiä liian suuria lupauksia. Älä siis vanno asiakkaalle tämän asunnon menevän kaupaksi viikossa tai sano asunnon arvon olevan suurempi kuin se todellisuudessa on. Kukaan ei ole selvännäkijä.

3. Ota omistaja mukaan myyntiin.

Asunnon myynti on kiinteistönvälittäjän ja omistajan yhteistyötä. Moni välittäjä unohtaa tämän ja näkee asuntokaupan vain yksilösuorituksena. Omistajilta voi saada hyviä vinkkejä esimerkiksi markkinointiteksteihin tai joku valokuvausta harrastava omistaja voi haluta ottaa kuvat itse. Kysy, haluavatko omistajat olla mukana myynnissä.

4. Tarjoa apuasi uuden kodin etsimiseen.

Asunnon myyjät ovat aina kaksoisroolissa, eli he ovat sekä asunnon myyjiä että uuden asunnon ostajia. Jos heillä ei ole uutta kotia tiedossa, voi heille hyvinkin löytyä koti sinulla välitettävänä olevien asuntojen joukosta. Jos asuntoa ei löydy sinun kauttasi, voit lupautua auttamaan. Tämä vie sinulta aikaa, mutta hyöty tulee monikertaisena takaisin, kun tyytyväiset asiakkaat suosittelevat sinua.

5. Muista asiakkaita kaupanteon jälkeenkin.

Hyvä asiakaspalvelija muistaa asiakkaita myöhemmin. Joku välittäjä soittaa ja kysyy, miten uudessa asunnossa on nukuttu. Toinen lähettää joulukortin tai kutsun välittäjäliikkeen järjestämään teemapäivään.

Vinkit on poimittu tunnetun kiinteistönvälittäjän ja kouluttajan Terhi Loikkasen (YKV, LKV) uutuuskirjasta Kiinteistönvälittäjän selviytymisopas – Asiakaspalvelu asuntokaupassa. Kirjassa hän jakaa kymmenienvuosien kokemuksensa menestyksekkäästä asuntokaupasta. Tutustu kirjaan tästä

Maksutavat Maksutavat