Skip Navigation LinksEtusivu > Kiinteistökulma > 4 vinkkiä taloyhtiön remonttiviestintään
Kirjaudu sisään
54.162.125.164
Käyttäjätunnus
Salasana

4 vinkkiä taloyhtiön remonttiviestintään

Viestinnällä on tärkeä rooli taloyhtiön remonteissa. Sillä voidaan muun muassa auttaa asukkaita selviytymään remontista paremmin. Seuraavassa on neljä vinkkiä, jotka kannattaa hyödyntää taloyhtiön remonttiviestinnässä.

Katastrofin ainekset - Opas taloyhtiön remonttiviestintään

1. Päätä, kuka viestinnän hoitaa

Taloyhtiön viestinnästä vastaa periaatteessa hallitus. Mikäli urakoitsijoilla on kuitenkin paremmat resurssit remonttiviestintään, viestinnän voi antaa urakoitsijan vastuulle.

Myös isännöintiyritys voi periaatteessa hoitaa remonttiviestinnän.

Hallituksen on aina varmistettava, että remonttiviestintä tulee hoidetuksi. Huono viestintä voi pahimmillaan pilata muuten hyvin sujuneen remontin.

2. Viesti asukkaita kiinnostavista asioista

Suunniteltaessa taloyhtiön remonttiviestintää kannattaa miettiä, mistä asioista asukkaat tarvitsevat tietoa.

Asukkaita kiinnostavat etenkin remontin eteneminen ja kustannukset sekä vaikutukset asumiseen. Aikataulut ovat tärkeitä; jos asunnoista on esimerkiksi lähdettävä evakkoon remontin takia, tämä tulee kertoa hyvissä ajoin.

Myös remontin odottamattomista käänteistä (esim. lisäkustannukset) tulee viestiä asukkaille.

3. Hyödynnä eri viestintäkanavia

Taloyhtiöissä asuu erilaisia ihmisiä, ja tämä on otettava huomioon viestinnässä. Varmin tapa tavoittaa kaikki asukkaat on viestiä tarpeeksi usein ja eri viestintäkanavissa.

Perinteisten paperitiedotteiden rinnalla kannattaa käyttää sähköisiä viestintäkanavia. Etenkin nuoremman polven asukkaat hakevat tietoa isännöintiyrityksen nettisivuilta ja Facebookista. Myös sähköpostia voi hyödyntää.

Suurten remonttien yhteydessä kannattaa lisäksi järjestää infotilaisuuksia.

4. Panosta viestinnän kieleen

Asukkaille tarkoitetut viestit tulee laatia huolellisesti. Viesteissä kannattaa keskittyä olennaisiin asioihin, ja asiat tulee kertoa yleiskielellä. Ammattitermit pistävät helposti asukkaan pään pyörälle.

Myös viestien viimeistelyyn kannattaa satsata. Esimerkiksi kirjoitusvirheet ja epäselvät ilmaisut ärsyttävät lukijaa kuin lukijaa.

Kattavat ohjeet taloyhtiön remonttiviestintään saat Katastrofin ainekset – Opas taloyhtiön remonttiviestintään -kirjasta.

Maksutavat Maksutavat